Wojewódzki Szpital im. Św. Ojca Pio w Przemyślu Wojewódzki Szpital im. Św. Ojca Pio w Przemyślu www.bip.gov.pl

Szczepienia dla niemowląt

 
 
 

Wasze maleństwo przychodzi na świat z tzw. odpornością pierwotną. Jednakże otrzymane od Mamy przeciwciała chronią przed chorobami tylko przez jakiś czas. Później organizm Waszego dziecka musi się nauczyć rozpoznawania szkodliwych drobnoustrojów i zacząć wytwarzać własne przeciwciała. Jednakże niektóre choroby są na tyle groźne że powinniście swoje dziecko przed nimi ustrzec stosując szczepionki zgodnie z obowiązującym w naszym kraju Programem Szczepień Ochronnych.

Szczepionka to nic innego jak preparat biologiczny, stosowany w celu uodpornienia organizmu. Jej działanie polega na pojawieniu się w organizmie antygenu, który jest rozpoznawany przez układ odpornościowy Waszego maluszka. Powstają wówczas przeciwciała i komórki "pamięci immunologicznej", które przy kolejnym kontakcie z wirusem lub bakterią chorobotwórczą rozpoznają "intruza" niszcząc go, zapobiegając rozwojowi choroby.


 

 

 

 

Dodatkowo zalecane jest korzystanie ze szczepień nie objętych programem obowiązkowym. Bardzo ważne jest żeby zapewnić Waszym pociechom jak najlepszą ochronę przed groźnymi rotawirusami, pneumokokami, meningokokami. Istnieją również tzw. szczepionki skojarzeniowe, które stanowią zamiennik kilku bezpłatnych szczepień obowiązkowych.

 

 

 

 

Hormonogram prowadzenia ciąży

 

I TRYMESTR CIĄŻY do 10 tygodnia

 

•          konsultacja ginekologiczna

•          morfologia krwi

•          badania ogólne moczu

•          grupa krwi

•          badanie cytologiczne

•          przeciwciała w kierunku cytomegalii (IgG, IgM)

•          przeciwciała w kierunku toxoplazmozy (IgG, IgM)

•          przeciwciała w kierunku różyczki (IgG, IgM)

•          stężenie glukozy we krwi na czczo

•          VDRL

 

II TRYMESTR CIĄŻY do 26 tygodnia

 

pomiędzy 11 - 14 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczna

•          USG ciąży

pomiędzy 15-20 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczna

•          morfologia krwi

•          przeciwciała odpornościowe

•          badanie ogólne moczu

pomiędzy 15-20 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczna

•          badanie ogólne mocz

•          badanie stężenia glukozy po doustnym obciążeniu

•          USG ciąży

 

III TRYMESTR CIĄŻY do 39 tygodnia

 

pomiędzy 27-32 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczna

•          morfologia krwi

•          badanie ogólne moczu

•          przeciwciała odpornościowe

•          USG ciąży

pomiędzy 33-37 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczna

•          morfologia krwi

•          badanie ogólne moczu

•          antygen HBs

•          posiew z szyjki macicy w kierunku GBS

•          VDRL

pomiędzy 38-39 tygodniem ciąży

•          konsultacja ginekologiczne

•          badanie ogólne moczu

•          kardiotokografia (KTG)

 

 

Wszystkie zalecane w planie opieki ciąży badania wykonaj w Wojewódzkim Szpitalu im. Św Ojca Pio w Przemyślu w Zakładzie Diagnostyki Laboratoryjnej.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY

Dieta w ciąży

 

Drogie Mamy

To jak będziecie się odżywiać w czasie ciąży jest pierwszym dowodem Waszej miłości oraz najlepszym darem dla dziecka.

Prawidłowe odżywianie w okresie ciąży ma ogromne znaczenie dla właściwego jej przebiegu oraz rozwoju płodu. Odpowiednia dieta ma duży wpływ na zdrowie Waszego dziecka zarówno w pierwszych latach jego życia, jak i w wieku dorosłym.

Każda z Was jako przyszła mama powinna dbać, by jej organizm otrzymywał dzienne zapotrzebowanie na energię zawartą w węglowodanach, białku, składnikach mineralnych, witaminach oraz nienasyconych kwasach tłuszczowych. Dlatego też wystrzegajcie się produktów bezwartościowych i wysokokalorycznych, które mogą mieć niekorzystny wpływ na zdrowie Waszego dziecka. Jego organizm dla właściwego rozwoju powinien otrzymać najbardziej wartościowe składniki pokarmowe gdyż ich niedobór może wpłynąć na zdrowie mamy i dziecka.

 

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY PRAWIDŁOWEGO ODŻYWIANIA PRZYSZŁEJ MAMY

  • Dbaj o różnorodność i jakość spożywanych posiłków. Zaplanuj na każdy swój dzień od 4 do 6 posiłków, które będą zawierać odpowiednią ilość białka, węglowodany złożone i proste, naturalne witaminy w postaci warzyw i owoców oraz nienasycone kwasy tłuszczowe w tym ryby, czy ziarna zbóż;
  • W swoim jadłospisie unikaj bezwartościowych produktów, aby nie spotykały Cię dolegliwości żołądkowe, zgaga, nadwaga, a w konsekwencji również złe samopoczucie.
  • Twoim głównym źródłem energii powinny być produkty zbożowe jak nasiona, pestki, czy ziarna oraz owoce w odpowiednich proporcjach.
  • Pamiętaj o produktach mlecznych jak mleko, maślanka i naturalne jogurty, do których możesz dodawać świeże lub suszone owoce oraz miód pszczeli.
  • Planując posiłki pamiętaj, aby każdy z nich zawierał warzywa i owoce około 5-6 porcji dziennie, dzięki temu dostarczysz organizmowi odpowiednią porcję witamin i minerałów.
  • Unikaj w pokarmach konserwantów oraz barwników występujących przede wszystkim w żywności typu fast-food, napojach gazowanych, czy słodyczach;
  • Ogranicz do minimum spożywanie ciast, czekolad i innych słodyczy, gdyż cukier i słodycze to tzw. puste kalorie. Na czas ciąży spróbuj je zastąpić suszonymi i świeżymi owocami, czy miodem i orzeszkami;
  • Pamiętaj, aby ograniczyć dodawanie do potraw soli kuchennej, a ostre przyprawy spożywaj z umiarem;
  • Pij dużo wody mineralnej, najlepiej między posiłkami, ale wyeliminuj napoje gazowane typu cola czy napoje energetyczne. Pamiętaj o bezwzględnym zakazie palenia papierosów oraz o tzw. paleniu biernym bardzo niekorzystnym dla Ciebie i Twojego dziecka.
  • Uważaj szczególnie na następujące produkty:

                 - niedopieczone mięso, krwiste befsztyki

                 - surowe mięso (tatar) i surowe ryby (sushi)

                 - sery dojrzewające (typu brie, camembert) i pasztety

                 - produkty wędzone (sery, wędliny i ryby)

                 - żywność wysoko przetworzoną, paczkowaną i w puszkach

                 - mocną kawę, herbatę i produkty typu cola

                 - alkohol w każdej postaci, inne używki, leki

                 - surowe jajka, kogiel-mogiel, kremy, torty

 

  • Zwracaj szczególnie uwagę na higienę podczas przygotowywania i przechowywania żywności. Bezwzględnie przestrzegaj daty przydatności do spożycia na opakowaniach produktów. Pamiętaj o dokładnym myciu warzyw i owoców przed spożyciem.

 

Coś o spożyciu ryb

Spożycie ryb w populacji kobiet ciężarnych ma istotne znaczenie, bowiem tłuste ryby morskie są dobrym źródłem przede wszystkim nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, zwłaszcza kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju psychomotorycznego noworodka [1]. Jednocześnie należy podkreślić, iż w związku z zanieczyszczeniem środowiska, poza cennymi składnikami odżywczymi, ryby są źródłem substancji szkodliwych takich jak np. metylortęć, która łatwo przenika przez barierę krew-mózg oraz krew-łożysko. W wielu krajach Unii Europejskiej, charakteryzujących się szczególnie dużym spożyciem ryb i owoców morza, wprowadzone zostały zalecenia żywieniowe odnośnie ograniczenia spożycia niektórych gatunków ryb [2]. W 2004 roku Komisja Europejska opracowała specjalną notę skierowaną szczególnie do wrażliwej grupy konsumentów dotyczącą ograniczenia spożycia gatunków ryb drapieżnych tj. miecznik, rekin, marlin i szczupak przez kobiety w ciąży, planujące ciążę, karmiące matki i dzieci do jednej porcji ok. 100 g tygodniowo. W przypadku spożycia tej porcji, osoby z grup wrażliwych wg powyższej listy, nie powinny w tym czasie spożywać innych ryb. Zaleca się również ograniczenie spożycia tuńczyka do nie częściej niż dwóch razy w tygodniu [3]. By zapewnić organizmowi odpowiedni poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych, kobiety w ciąży powinny wybierać ryby takie jak np. śledź i łosoś (nie z Morza Bałtyckiego), makrela, sardynki, pstrąg, fladra, sola, zębacz, łupacz, których spożycie dwóch porcji w tygodniu jest bezpieczne.

[1] Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Red. Mirosław Jarosz. Instytut Żywności i Żywienia, 2012.

[2] Mania M, Wojciechowska-Mazurek M. i wsp. Ryby i owoce morza jako źródło narażenia człowieka na metylortęć. Rocz Państw Zakł Hig, 2012, 63,3 257-264.

[3] European Commission, Health and Consumers Directorate-General: Information Note, Subject: Metyl Merkury in Fish and fishery products. 2008, D/530286.

 

Szkoła laktacji

Tematyka zajęć

  1. Fizjologia laktacji.
  2. Technika karmienia piersią.
  3. Problemy w laktacji.
  4. Wsparcie doradcy laktacyjnego w okresie karmienia piersią.
  5. Odciąganie i przechowywanie pokarmu.
  6. Odżywianie kobiet karmiących piersią.
  7. Poradnictwo laktacyjne.

 

Choć karmienie piersią nazywane jest zwyczajowo karmieniem naturalnym, nie każdej mamie przychodzi ono w naturalny sposób. Wprawdzie natura wybrała i przygotowała kobietę do karmienia, warto dowiedzieć się jednak, jak to robić, aby obie strony były zadowolone: dzidziuś najedzony i spokojny, a mama zrelaksowana i pewna siebie. W szkole laktacji poznacie zasady udanego karmienia piersią, dowiecie się jak się do niego przygotować, jak uniknąć błędów, jakie sztuczne mieszanki stosować w sytuacjach kryzysowych.

 

Zagadnienia:

•    dlaczego piersią i mlekiem matki?

•    podstawy laktogenezy - czy karmienie jest w głowie?

•    trochę psychologii karmienia piersią

•    odruch szukania i mechanizm ssania

•    pierwsze chwile po porodzie

•    właściwe postępowanie przez cały okres karmienia naturalnego

•    nauka prawidłowego przystawiania dziecka do piersi (pozycje)

•    sytuacje szczególne (cięcie cesarskie, bliżnięta, wcześniak)

•    karmienie na żądanie

•    ocena skuteczności karmienia piersią

•    żółtaczka karmienia czyli „głodzenia″ piersią

•    najczęstsze problemy laktacyjne

•    zasady odżywiania się mamy karmiącej

•    zasady żywienia dziecka

•    profilaktyka alergii

•    prezentacja sprzętu wspomagającego laktację

Zalety karmienia piersią:

•     w czasie karmienia u kobiety występuje laktacyjna niepłodność, ale pod warunkiem, że dziecko ssie tylko pierś i nie jest dokarmiane innym mlekiem,

•     niższy cholesterol we krwi w wieku dorosłym,

•     mniej objawów depresji u matek

PROCES LAKTACJI

Oksytocyna + prolaktyna = wytwarzanie pokarmu.

LAKTOGENEZA 1.

Rozpoczyna się około 16 tygodnia ciąży. Możliwość pojawienia się siary – żółte kropeczki na sutkach.

LAKTOGENEZA 2.

40-ta godzina po porodzie. Do 2 godzin po porodzie trzeba przystawić noworodka do piersi, aby zastymulować wydzielanie prolaktyny.

LAKTOGENEZA 3.

Około 10-14 doby po porodzie. Mleko całkowicie osiąga skład mleka dojrzałego.

Stabilizacja laktacji jest indywidualna i mieści się w przedziale czasowym 2-6 tydzień życia dziecka.

ETAPY PRODUKCJI MLEKA

1. Siara. Wydzielana przez pierwsze dwie doby. Dziecko musi pić siarę, ponieważ jest to szczepionka immunologiczna. Siara jest szczególnie bogata w białka i gra ważną rolę w dojrzewaniu i ochronie przewodu pokarmowego dziecka.

2. Mleko przejściowe. Wydzielane przez 2-3 dni po siarze. W tym czasie pojawia się okres nawału pokarmu. Jest go dużo, ale zawiera dużo wody i laktozy, aby dziecko było rozbudzone i często przystawiane do piersi.

3. Mleko dojrzałe. 10-14 doba po porodzie. Jest gęste. Dostosowuje się do dziecka.

2 FAZY MLEKA W PIERSI

•  woda + laktoza

•  więcej tłuszczu

Podczas jednego karmienia powinno się karmić tylko z jednej piersi. Drugie karmienie to druga pierś. Karmić powinno się 30 minut przy jednej piersi. Właściwe picie w tym czasie to 10 minut, kiedy słychać połykanie. Zasada: SSANIE - POŁYKANIE - ODDECH.

POZYCJE PRZY KARMIENIU PIERSIĄ

Przystawić dziecko w wygodnej pozycji dla matki. Po porodzie wskazana jest pozycja leżąca na boku. Dziecko i mama są do siebie przystawieni brzuch do brzucha. Dziecko też leży na boku i całe ciało ma w linii prostej. Przystawienie do piersi - chwyt piersi dłonią w literę "C", kciuk na górze piersi. Zawsze dostawiamy dziecko do piersi a nie pierś do dziecka.

POZYCJE:

•  KLASYCZNA: siedząca lub leżąca

•  KRZYŻOWA

•  NA LEŻĄCO

•  SPOD PACHY

•  LEŻĄCA "NA WZNAK"

Szkoła laktacji prowadzona jest przez licencjonowaną położną Annę Łukasiewicz, tel. 606-251-837.

Szkoła rodzenia








Z myślą o Was i Waszym nienarodzonym maleństwie wykwalifikowane położne stworzyły autorski program realizowany w Szkole Rodzenia. Nasza Szkoła przygotuje każdego z Rodziców zarówno teoretycznie jak i praktycznie na tą długo oczekiwaną chwilę, jaką jest narodzenie dziecka.

Uczestnicząc w wykładach, pokazach oraz w zajęciach gimnastycznych położne nauczą Was, jak przygotować się do porodu oraz połogu następnie jak pielęgnować noworodka, czy przygotować się do karmienia piersią.

Ciekawy, autorski program zajęć, prowadzony przez wykwalifikowane położne, rozwieje Wasze obawy dotyczące porodu oraz połogu. Liczne ćwiczenia, w tym trening oddychania czy nauka pielęgnacji noworodka, spowodują, że poczujecie się pewniej i bezpieczniej w obliczu zadań, którym będziecie musieli sprostać w chwili przyjścia na świat dziecka.

Kurs Szkoły Rodzenia trwa 8 tygodni. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu w godzinach od 17.00  do 19.00. Zapraszamy Mamy od 27 tygodniem ciąży do udziału w spotkaniach zarówno z Tatą, jak i indywidualnie.

Prowadzącymi szkołę rodzenia są:

położna Anna Łukasiewicz, 606251837

położna Małgorzata Maciołek, 781955161

położna Bożena Makowska, 603627000

 

Zajęcia w szkole rodzenia obejmują 8 spotkań o następującej tematyce:

1. Spotkanie rozpoczynające kurs

- zapoznanie uczestników z prowadzącymi,

- rola ojca w porodzie,

- oczekiwania uczestników – dyskusja.

2. Poród

- fizjologia ciąży,

- omówienie okresów porodu,

- rola hormonów w porodzie,

- co to jest poród aktywny?,

- sposoby łagodzenia bólu,

- pozycje wertykalne.

3. Noworodek

- pierwsze godziny życia noworodka,

- stany przejściowe,

- szczepienia ochronne,

- zasady pielęgnacji noworodka.

4. Spotkanie z psychologiem

- emocje i hormony w ciąży,

- jak kontaktować się z nienarodzonym dzieckiem?,

- co dziecko już umie?,

- wizualizacja.

5. Ćwiczenia usprawniające i przygotowujące do porodu

- ćwiczenia prowadzone przez fizjoterapeutę,

- sposoby oddychania w czasie porodu,

- procedura przyjęcia do szpitala, zwiedzanie sali porodowej i oddziału położniczego,

- spotkanie z położnymi z sali porodowej.

6. Pielęgnacja noworodka – zajęcia praktyczne

- przewijanie i kąpiel noworodka,

- jak radzić sobie z kolką u noworodka?

7. Laktacja

- fizjologia laktacji (zalety karmienia piersią),

- technika karmienia piersią,

- problemy w czasie karmienia piesią,

- ocena skuteczności karmienia,

- zasady odżywiania się mamy karmiącej.

8. Spotkanie końcowe

- fizjologia połogu,

- niepokojące objawy występujące w połogu, spotkanie z psychologiem (stany emocjonalne występujące podczas porodu i połogu),

- zakończenie kursu.

 

 
PORÓD NA WESOŁO
 
 
Poród jest dla kobiety ogromnym wisiłkiem połączonym z bólem. Oddział ginekologiczno-położniczy naszego szpitala, jako jedną z metod niwelowania bólu proponuje gaz rozweselający. Jest to znieczulenie wziewne - mieszanina gazowa 50% podtlenku azotu + 50 % tlenu. Pomimo że gaz nie eliminuje całkowicie bólu związanego ze skurczami, to jednak sprawia, że są one znacznie mniej odczuwalne, co umożliwia zachowanie kontroli przez rodzącą przy jednoczesnym zmiejszeniu uczucia lęku.